KRONIKA

Nowa edycja projektu "Chemia - wiem, umieim, rozumiem" (4 października)

 

4 października 2012 roku część klasy Id - zaangażowana w szkolny program   „Chemia - wiem, umiem, rozumiem” - wraz z  opiekunami : panią Bożeną Walenciej oraz panią  Agatą Mosiej - uczestniczyła  w zajęciach  laboratoryjnych na  Wydziale  Nauk Ścisłych Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Doświadczenia dotyczyły prostych technik laboratoryjnych jak sączenie, ekstrakcja, chromatografia i destylacja.

Po trzeciej godzinie lekcyjnej uczniowie naszej klasy zgromadzili się przed budynkiem szkoły i  z wielką  niecierpliwością oczekiwali przyjazdu  autokaru. Po niedługiej (jak na Siedlce)  podróży  dotarliśmy pod  gmach uczelni. Mile powitani przez profesorów nabraliśmy chęci do zajęć. Opiekunowie wyjazdu zaprowadzili nas do sali gdzie zostaliśmy zaopatrzeni w białe fartuchu i zestaw niezbędników w dalszej przygodzie z projektem.  Pierwszym punktem naszego pobytu  było  zapoznanie się z zasadami panującymi  w laboratorium . Wszyscy z uwagą i zainteresowaniem słuchali ciekawego wykładu. Dr  Krzysztof  Lipiński zaprezentował sprzęt  , który  miał posłużyć w  zaplanowanych doświadczeniach chemicznych. Jako pierwszy odbył się pokaz destylacji jednorodnej  mieszaniny alkoholi i barwnika. Pan doktor  w bardzo ciekawy sposób przybliżył wynik całego doświadczenia, tłumacząc przy tym  każdą wykonywaną czynność. Następnie zostaliśmy podzieleni na dwie, piętnastoosobowe  grupy i udaliśmy się na stanowiska naszej pracy.  Każdy został wyposażony  w zestaw szła laboratoryjnego, który  miał posłużyć  w przeprowadzaniu doświadczeń chemicznych.  Zaczęliśmy  więc od  najprostszego z nich - sączenia mieszaniny  piasku z roztworem soli kuchennej. Nie musieliśmy martwić się o niepowodzenia, nad prawidłowością przebiegu doświadczeń  czuwały panie, które chętnie  służyły  pomocą. Każdy z uczestników  z wielką dokładnością postępował według podanej  w notatnikach  instrukcji, a następnie z precyzją formułował obserwacje i wnioski. Kolejne doświadczenia przebiegały bez problemu, a zainteresowanie chemią rosło wraz z każdym  z nich. Pani  laborantka zaprezentowała nam również  w jaki sposób należy myć naczynia laboratoryjne, aby nie pozostał osad powodujący  nieoczekiwane wyniki kolejnych doświadczeń. Niestety zbliżał się koniec naszego pobytu na uczelni  i każdy z wielkim smutkiem opuszczał  salę laboratorium, trwając  w nadziei ponownego powrotu, z chęcią zdobycia większej  wiedzy.

 Zadowoleni z miło spędzonego  dnia  zajęliśmy swoje miejsca i  udaliśmy   się w drogę powrotną do Sokołowa .

 

                                                                                                                    Adrianna Raboszuk  z klasy ID

BIP RSS
 
CMS Toruń