KRONIKA

Program o rotmistrzu Pileckim (9 kwietnia)

 
 
 
Struktura:
> Element specjalny > strona główna > HISTORIA
Edycja treści
HISTORIA edytuj edytuj konfigurację Edycja treści podgląd poziom do góry
administracja dla akapitu poniżej:
akapit widoczny dla odwiedzających
edytuj edytuj konfigurację akapitu galeria zdjęć
na początek listy
poziom wyżej
poziom niżej
na koniec listy
usuń

 

Joanna Trendyk z klasy II C:

9 kwietnia 2013 r. miałam okazję uczestniczyć w spotkaniu zorganizowanym przez Sokołowski Ośrodek Kultury. Konferencja była prowadzona przez historyka Jacka Odziemczyka. W pierwszej części wysłuchaliśmy opowiadań prowadzącego na temat czasów drugiej wojny światowej. Głównym tematem spotkania była osoba rotmistrza Witolda Pileckiego. Z tego powodu też przemyślenia pana Jacka Odziemczyka szczególnie związane były z tą postacią. Witold Pilecki został nam przedstawiony jako narodowy bohater, który konsekwentnie dążył do uzyskania przez Polskę wolności. Czasy drugiej wojny światowej były trudnymi momentami w historii naszego kraju. Z tego względu podziwiam ludzi walczących w obronie ojczyzny. Człowiek narażający życie swoje i rodziny dla obrony ojczystego kraju zasługuje na wyjątkowy szacunek i uznanie. Taką postacią był właśnie Witold Pilecki.

Ważnym punktem spotkania był film poświęcony rotmistrzowi Pileckiemu. Przedstawiał dokładną biografię i osiągnięcia bohatera. Jednym z największych dokonań współzałożyciela Tajnej Armii Polskiej była ucieczka z Auschwitz i udział w powstaniu warszawskim. W polskiej historii bardzo ciężko jest znaleźć człowieka o podobnych ambicjach i sukcesach. Rotmistrz Witold Pilecki angażował się we wszystkie akcje prowadzące do uzyskania przez Polskę niepodległości. Nasz kraj był bardzo bliski jego sercu.

Przyjemnym elementem spotkania był występ grupy hip-hopowej pochodzącej z Sokołowa Podlaskiego. Zespół przedstawił piosenki zawierające treści patriotyczne. Entuzjazm bijący ze strony członków grupy pozytywnie wpłynął na uczestników spotkania. Po wysłuchaniu licznych utworów każdy pogłębił wiedzę na tematy związane z lokalną ojczyzną.



Monika Ostaszewska z klasy II C:

Program "Niewygodna prawda" został podzielony na trzy części. W pierwszej nauczyciel historii, pan Jacek Odziemczyk,wprowadził nas w temat i cel spotkania. Każdy obecny na sali widowiskowej otrzymał ciekawą lekcję historii, pogłębiającą wiadomości o II wojnie światowej. Dowiedzieliśmy się o niebywałym patriotyzmie młodych osób, które broniły ojczyzny i pozostawały jej wierne nawet w obliczu śmierci. Jednakże szczególną uwagę prowadzący zwrócił na Rotmistrza Witolda Pileckiego i to właśnie jemu poświęcona była druga część spotkania. Uczestnicy obejrzeli film dokumentalny o współzałożycielu Tajnej Armii Polskiej. W swoim życiu Pilecki kilkakrotnie zmieniał nazwisko, co pozwalało mu na ciągłą walkę z wrogiem. Oficer Wojska Polskiego po dobrowolnym dostaniu się do obozu Auschwitz zdobywał informacje o panujących tam warunkach. Jako pierwszy opracował sprawozdanie o ludobójstwie w Oświęcimiu, po czym wraz z dwoma współwięźniami udało mu się uciec. Postać Pileckiego pokazuje, jak ważna jest walka w imię wolności ojczyzny. Rotmistrz to bez wątpienia bohater narodowy, który do końca życia pozostał patriotą.

 


 

fragment felietonu Adrianny Miściorak z klasy II C:

 

Wśród szkolnych stereotypów, założeń i innych „dziwactw” historia jest przedmiotem najczęściej bardzo mało lubianym, może czasami wręcz znienawidzonym. Setki wciąż mylących się dat, ogrom nazwisk, miejsc… Albo wymówki typu: „to było dawno i nie prawda” bądź: „przecież to i tak mi się nie przyda” są chyba najczęstszymi słowami wypowiadanymi przed uczniów zniechęconych do nauki historii. Nie wiem tylko, ile osób zdaje sobie sprawę, jaką rolę historia pełni w ich życiu. Nie jestem również pewna, jaka część tych osób ma świadomość historii jako nieodłącznego elementu istnienia. Przecież nie da się zapomnieć o wszystkim co było, zatrzeć całkowicie każdy ślad - zawsze jakaś mała cząstka przeszłości pozostanie.

Do tej pory nikt nie znalazł idealnej metody na szybkie, skuteczne i długotrwałe przyswojenie wiedzy, a tym bardziej na przyswojenie bardzo dużej liczby materiału w krótkim czasie, ale moim zdaniem są pewne sposoby, w znaczny sposób ułatwiające uzyskanie i zapamiętanie informacji. Według mnie strzałem w samą dziesiątkę są spotkania, z którymi czasami mamy styczność tak jak w dniu dzisiejszym, dotyczące jednej konkretnej postaci, wydarzenia, a nie mówiące ogólnie o tragicznej przeszłości Polski, wszystkich nieszczęściach, które ten kraj spotkały. Małej lekcji historii doświadczyliśmy dzisiaj w Sokołowskim Ośrodku Kultury. Według mnie należy zwrócić uwagę na zupełnie inną postać przekazu informacji - po pierwsze zupełnie inne miejsce niż szkolna klasa z ławkami i krzesłami! Sama myśl, że nie widzi się ciemnej tablicy, wiszącego na nią zegarka i długich białych lamp działa w sposób pozytywny na podświadomość ucznia. Nie jest on już w tej chwili niewolnikiem lekcji, ze zniecierpliwieniem śledzącym ruch wskazówek zegarka. Atmosfera sali widowiskowej tworzy w człowieku całkiem odmienne nastawienie, do tego dochodzi świadomość, że nikt nie zostanie zapytany z omawianego materiału! Być może te argumenty wydają się dziecinne, ale udowodnione jest, że uczeń zestresowany przez nauczyciela podczas lekcji nie jest w stanie użyć maksimum swojego skoncentrowania, natomiast co do wiedzy, to taka osoba potrafi zapamiętać 10-20% informacji z lekcji, przy czym warto podkreślić, że podczas lekcji z przyjazną atmosferą te liczby są o wiele większe! Podczas dzisiejszego spotkania pan Jacek Odziemczyk nikogo nie usadzał, nie pytał o powód spóźnienia i nie krytykował zachowania. To wpłynęło na relację, pewnego rodzaju więź, którą wytworzył między sobą a widownią...

 

 

lista elementów struktury lista elementów struktury
 
 
 

BIP RSS
 
CMS Toruń