KRONIKA

Wspólne wyjazdy w gośćmi z Ukrainy (18-23 kwietnia)

WSPÓLNY WYJAZD DO WARSZAWY

15 kwietnia 2016 uczennice naszej szkoły: Magdalena Gęsina, Oliwia Makowska, Monika Kurowska, Olga Tymińska i Aleksandra Skórka pod opieką pani Elżbiety Frączek wraz z gośćmi z Ukrainy i uczniami pozostałych sokołowskich szkół ponadgimnazjalnych mieli okazję uczestniczyć w wycieczce do Warszawy.

Wycieczka po stolicy rozpoczęła się krótkim spacerem po jednym z najpiękniejszych miejsc Warszawy – Ogrodzie Saskim, gdzie goście z Ukrainy zapoznali się z historią Grobu Nieznanego Żołnierza, następnie przez Plac Piłsudskiego przeszliśmy do pierwszego punktu wycieczki: Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Niezapomnianą okazała się wystawa poświęcona Fryderykowi Chopinowi i jego inspiracja Mazowszem. Na wystawie zostały zaprezentowane tradycyjne instrumenty na jakich grano na wsi mazowieckiej za czasów Chopina. Część z nich, jak cymbały, basy czy dudy, są nadal obecne w instrumentarium ludowym, inne, jak suka biłgorajska i mielecka oraz fidel płocka, nie zachowały się do naszych czasów. Najokazalszym elementem muzeum okazała się wystawa stała zatytułowana ,,Czas świętowania”. Gromadzi ona tysiące eksponatów: strojów, obrazów, rzeźb, świątecznych dekoracji i rekwizytów. Są wśród nich fragmenty najcenniejszych kolekcji muzeum  - odświętne ubiory z terenów Polski i Europy.

Kolejnym punktem zwiedzania warszawy był Zamek Królewski. Pani przewodnik w zwięzły sposób zapoznała nas z historią powstania Zamku, która sięga XVI i XVII w., ( czasy Zygmunta III Wazy ) oraz jego doszczętnego zniszczenia podczas II wojny światowej. Ponowna odbudowa zamku była niezwykle trudna, jednak dzięki ciężkiej pracy wielu ludzi dziś możemy zwiedzać zrekonstruowane wnętrza.

Wycieczka do stolicy była z pewnością udana dla nas, ale przede wszystkim dla naszych gości z Ukrainy, którzy dowiedzieli się wielu nowych rzeczy o Polsce. Dziękujemy gościom naszej szkoły: Karolinie, Eryce i Julii oraz innym uczestnikom wycieczki za wspólny wyjazd oraz miło spędzony czas.

Magdalena Gęsina

WSPÓLNA WIZYTA W SIEDLCACH, WĘGROWIE, LIWIE

16 kwietnia 2016 uczennice z klasy pierwszej humanistycznej: Angelika Trebnio, Olga Jesionowska, Aleksandra Chmielewska, Zuzanna Marcinkowska i Paulina Wyszomirska oraz uczniowie z innych sokołowskich szkół ponadgimnazjalnych wraz z naszymi gośćmi z Ukrainy wybrali się na wycieczkę do Siedlec, Węgrowa i Liwa.

Na początku odwiedziliśmy Wydział Humanistyczny UPH w Siedlcach, gdzie nasi wschodni sąsiedzi z uśmiechem na twarzy zwiedzili nasze czytelnie, biblioteki i sale wykładowe. Następnie pojechaliśmy do Muzeum Regionalnego. Nasza młodzież brała udział w lekcji muzealnej i w wykładzie o historii Siedlec i jego regionu. Około południa dotarliśmy do Węgrowa i z podziwem zwiedzaliśmy miejscowe kościoły z niezwykle bogatą i ciekawą historią. Nasi goście byli bardzo zaciekawieni wyglądem oraz przeszłością naszych świątyń. Ostatnim punktem naszej wyprawy był Liw, gdzie mogliśmy zwiedzić słynny zamek. Niektórzy byli na tyle odważni, że weszli na wieże budynku. Po licznych atrakcjach był czas na odpoczynek. Każdy mógł odprężyć się przy ognisku i posilić się gorącą kiełbaską. Młodzież wymieniała się wrażeniami i znalazła czas na krótkie zabawy. Podróż powrotna minęła w bardzo przyjemnej atmosferze. Dużo rozmawialiśmy i wymieniliśmy się wrażeniami. Każdy z nas zrobił sobie z naszymi wschodnimi gośćmi dużo zdjęć, które będą nam przypominać o miło spędzonym czasie. O godz. 16.00 byliśmy już w Sokołowie Podlaskim. Nasi uczniowie ze smutkiem i żalem żegnali się z koleżankami i kolegami z Ukrainy. Nie obyło się bez planów na kolejne spotkanie oraz wielu uścisków.

Myślimy, że ta wycieczka pozostanie na długo w naszej pamięci i mamy nadzieję, że kontakt z naszymi gośćmi z zagranicy pozostanie na zawsze. Mimo krótkiego czasu, który z Nimi spędziliśmy, zżyliśmy się tak bardzo, że z trudem przyszło nam się pożegnać.