KRONIKA

Wycieczka edukacyjna klasy medycznej (12 listopada)

 

12 listopada klasa II D, pod opieką pani Marioli Dubowskiej i pani Mileny Gryglas, wybrała się na wycieczkę do Warszawy. Przejazdowi do stolicy towarzyszyły ciekawostki związane z historią mijanych miast, np. Węgrowa.

W drodze do  Muzeum Farmacji, mieliśmy okazję podziwiać warszawskie Stare Miasto, które znajduje się na Liście Światowego  Dziedzictwa UNESCO. W muzeum klasa uczestniczyła w zajęciach  dotyczących historii środków uzależniających i rodzajów uzależnień. Prowadziła je pani profesor z Polskiej Akademii Nauk. Po wykładzie i prezentacji mieliśmy możliwość obejrzenia wystaw stałych oraz dowiedzieliśmy się i zobaczyliśmy, jak kiedyś wyglądała apteka i jaką postać miały leki takie jak np. aspiryna, witamina C czy tran.

Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik na zajęcia laboratoryjne z chemii i biologii. Połowa klasy badała „Prąd w plastiku”, a dokładnie szczególny typ polimerów, które przewodzą prąd i zachowują przy tym swoje polimerowe właściwości. Polimery przewodzące umożliwiają otrzymanie układów elektronicznych działających szybciej i zużywających znacznie mniej energii. Podczas zajęć uczniowie zsyntetyzowali jeden z takich związków i sprawdzali doświadczalnie, jak działa. Brali także udział w montowaniu OLED, czyli organicznej diody elektroluminescencyjnej montowanej obecnie w ekranach smartfonów i telewizorów, również działającej dzięki polimerom przewodzącym. Druga część klasy próbowała „Rozgryźć fotosyntezę” poprzez analizę schematu całego procesu oraz doświadczenia, podczas którego uczniowie wyizolowywali barwniki roślinne oraz sprawdzali, jakie światło pochłaniają najchętniej i co dzieje się z chlorofilem oświetlonym promieniami UV. Przeprowadzili też reakcję Hilla na własnoręcznie wyizolowanych chloroplastach, a także mogli pracować z mikroskopem fluorescencyjnym.

Po zajęciach laboratoryjnych zwiedzaliśmy wystawy stałe. Mogliśmy m.in. sprawdzić, jakie typy stawów posiada człowiek, wcielić się w policjanta na miejscu zbrodni lub sprawdzić, jak działa śruba Archimedesa.

Dzień był niewątpliwie pełen wrażeń. Pozornie przeciętne tematy okazały się ciekawe i niejednokrotnie złożone oraz dość skomplikowane - zmuszały do myślenia i zachęcały do przeanalizowania. Mamy nadzieję, że to nie koniec tak interesujących wyjazdów.

Weronika Gniado, I LO

BIP RSS
 
CMS Toruń